❓منم میتونم جملاتی مثلِ قرآن بنویسم و بگم؛ مثلا "قلمعس" که مثلِ آیه اولِ سوره مریم یعنی "کهیعص" هست. منظور از هم آوردی [تحدی] تویِ قرآن چیه؟
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ: قرآن برای مبارزه طلبی و تحدی، هیچ جا نگفته که "یک آیه" مشابهِ قرآن بیارید تا شما بگین کارِ سختی نیس منم بگم "قطمعس". تحدی و همانند خواهی در قرآن:
👈 یا به سوره هست "فاتوا بسورة مِن مثله". بقره23
👈 یا به ده سوره هست: "فاتوا بعشرِ سور".هود13
👈 یا به کلِ قرآن است: یأتو بمثلِ هذا القرآن". اسراء88
👈 یا به حدیث است که حدیث یعنی یک کلامِ "کامل"، "جدید" و دارای "مفهوم". طور34
⛔️ تحدی به معنایِ تقلید از قرآن و ادایِ قرآنو در آوردن نیس تا یکی به اسم مُسلیمه کذاب با تقلید از لحنِ قرآن بگه: "الفیل، ما الفیل و ما ادراک ما الفیل، له خرطوم طویل ".😳
❌ بعدشم با اعتماد به نفس فک کنه این جملاتِ جلف و بی محتوا جلدِ دومِ قرآن هست!😂 و بعدترش خودش و جملاتِ عجیب و غریبش ملحق بشن به زباله دانیِ تاریخ و امروز اون قرآنِ ساختگیش فقط ابزارِ خنده خلق الله هست.😁
✅ تحدی و هم آوردی، یعنی آوردنِ متنی با این ویژگی ها:
1️⃣ تقلید ممنوع: تحدی کننده باید یک سبک و روشِ ابتکاریِ همطراز یا فراتر از قرآن بیاره. مثلا حافظِ شیرازی دارایِ یک سبک و منشِ ادبی بود. اگه من بیام با پیروی از حافظ، یک دیوان بنویسم، اینجا من سبکِ جدیدی ابداع نکردم فقط "تقلید" کردم.
👈 اما اگه کسی مثلِ نیما یوشیج بیاد همطرازِ حافظ، سبکی اختراع کنه بنامِ "شعرِ نو" که از حیث قالب و محتوا، قد و قواره دیوان حافظ رو داشته باشه، این میشه هم آوردی و تحدی.
2️⃣ شبیهِ پیامبر بودنِ تحدی گَر: دقت کنید به آیه 23 سوره بقره: "إن کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا على عبدِنا فأتوا بسورةٍ من مثْله". تویِ این آیه، ضمیرِ کلمه "مثله" طبقِ قاعده "الأقرب فالأقرب" به واژه ی "عبدنا" یعنی پیامبر می خوره. پس کسی که داره تحدی میکنه:
👈 اولا باید مثلِ حضرتِ رسول بی سواد باشه تا معلوم شه این آیات رو از خودش نبافته.
👈 و ثانیا باید امانتِش و راستگوئیش مثلِ محمدِ امین شهره شهر باشه تا ما باور کنیم که کلماتِ صادره از دهانش از جانبِ خداست.
3️⃣ جامعیت: کتابی که مدعیِ زورآزمائی با قرآن هست باید هم وزنِ قرآن باشه از همه جهت. من برخی از ویژگی های قرآن رو لیست میکنم در ادامه و شما بگین کدوم کتاب قد و قواره ش به قرآن می رسه از همه جهاتِ زیر و حتی از یکی از جهات:
👈 فصاحت و بلاغت در حدی که عربِ فصیح رو زمین گیر کرد!!
👈 لحن و وزن
👈 عدم وجودِ تناقض و پارادوکس
👈 هماهنگی با درون و فطرت آدمی
👈 نظمِ ریاضی
👈 تصریح به حقایق علمی
👈 پیش بینیِ برخی وقایع آینده
👈 ایجاد بسترِ تکامل
👈 در بر دارنده قوانینِ مدنی، اقتصادی، قضائی، اخلاقی و تامین کننده مصالح بشری در عرصه فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی
👈 اثر پذیری و نفوذ در عمقِ جان
⛔️ هم آورد نمایان
👈 اصعمی و مسیلمه در مبارزه با قرآن جملاتِ سَبُک و ریکیکی آوردن که عمرو عاص با وجودِ خباثتی که داشت، با شنیدن برخی از این سوره های ساختگی، گفت: "من و خودت مىدانیم که دروغگویى"
👈 عبدالله بن مقفع تلاش داشت مثلِ قرآن بیاورد اما بعدِ مدتی منصرف شد و همه رو نابود کرد. یا باقلانی تلاش کرد برای تحدی اما وقتی به آیه 44 از سوره هود رسید، به ناتوانى بشر درآوردن مثل قرآن اعتراف کرد و از این کار منصرف شد.
👈 ابنابی العوجاء، ابو شاکر دیصانى و عبدالملک بصرى نیز براى هماوردى با قرآن تلاش، ولى سرانجام به عجز خودشون اعتراف کردن.