سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

⭕️ سین جیم دین

❓طرحِ سؤالات و پرسش‌هایِ
👈مشاوره‌ای
👈 اجتماعی
👈 فرهنگی
👈 اعتقادی
👈 مذهبی
👈 اخلاقی
👈 عرفانی
👈 تربیتی
👈 فقهی
☝️ از شما و جوابِ سؤالات، از زبانِ دینِ خدا ❤️

❓منم میتونم جملاتی مثلِ قرآن بنویسم و بگم؛ مثلا "قلمعس" که مثلِ آیه اولِ سوره مریم یعنی "کهیعص" هست. منظور از هم آوردی [تحدی] تویِ قرآن چیه؟

ــــــــــــــــــ

📝 پاسخ:  قرآن برای مبارزه طلبی و تحدی، هیچ جا نگفته که "یک آیه" مشابهِ قرآن بیارید تا شما بگین کارِ سختی نیس منم بگم "قطمعس". تحدی و همانند خواهی در قرآن:

👈 یا به سوره هست "فاتوا بسورة مِن مثله". بقره23 
👈 یا به ده سوره هست: "فاتوا بعشرِ سور".هود13  
👈 یا به کلِ قرآن است: یأتو بمثلِ هذا القرآن". اسراء88
👈 یا به حدیث است که حدیث یعنی یک کلامِ "کامل"، "جدید" و دارای "مفهوم". طور34

⛔️ تحدی به معنایِ تقلید از قرآن و ادایِ قرآنو در آوردن نیس تا یکی به اسم مُسلیمه کذاب با تقلید از لحنِ قرآن بگه: "الفیل، ما الفیل و ما ادراک ما الفیل، له خرطوم طویل ".😳

❌ بعدشم با اعتماد به نفس فک کنه این جملاتِ جلف و بی محتوا جلدِ دومِ قرآن هست!😂 و بعدترش خودش و جملاتِ عجیب و غریبش ملحق بشن به زباله دانیِ تاریخ و امروز اون قرآنِ ساختگیش فقط ابزارِ خنده خلق الله هست.😁

✅ تحدی و هم آوردی، یعنی آوردنِ متنی با این ویژگی ها:

1️⃣ تقلید ممنوع: تحدی کننده باید یک سبک و روشِ ابتکاریِ همطراز یا فراتر از قرآن بیاره. مثلا حافظِ شیرازی دارایِ یک سبک و منشِ ادبی بود. اگه من بیام با پیروی از حافظ، یک دیوان بنویسم، اینجا من سبکِ جدیدی ابداع نکردم فقط "تقلید" کردم. 
👈 اما اگه کسی مثلِ نیما یوشیج بیاد همطرازِ حافظ، سبکی اختراع کنه بنامِ "شعرِ نو" که از حیث قالب و محتوا، قد و قواره دیوان حافظ رو داشته باشه، این میشه هم آوردی و تحدی.

2️⃣ شبیهِ پیامبر بودنِ تحدی گَر: دقت کنید به آیه 23 سوره بقره: "إن کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا على عبدِنا فأتوا بسورةٍ من مثْله". تویِ این آیه، ضمیرِ کلمه "مثله" طبقِ قاعده "الأقرب فالأقرب" به واژه ی "عبدنا" یعنی پیامبر می خوره. پس کسی که داره تحدی میکنه:
👈 اولا باید مثلِ حضرتِ رسول بی سواد باشه تا معلوم شه این آیات رو از خودش نبافته.
👈 و ثانیا باید امانتِش و راستگوئیش مثلِ محمدِ امین شهره شهر باشه تا ما باور کنیم که کلماتِ صادره از دهانش از جانبِ خداست. 

3️⃣ جامعیت: کتابی که مدعیِ زورآزمائی با قرآن هست باید هم وزنِ قرآن باشه از همه جهت. من برخی از ویژگی های قرآن رو لیست میکنم در ادامه و شما بگین کدوم کتاب قد و قواره ش به قرآن می رسه از همه جهاتِ زیر و حتی از یکی از جهات: 
👈 فصاحت و بلاغت در حدی که عربِ فصیح رو زمین گیر کرد!!
👈 لحن و وزن 
👈 عدم وجودِ تناقض و پارادوکس 
👈 هماهنگی با درون و فطرت آدمی 
👈 نظمِ ریاضی
👈 تصریح به حقایق علمی
👈 پیش بینیِ برخی وقایع آینده 
👈 ایجاد بسترِ تکامل
👈 در بر دارنده قوانینِ مدنی، اقتصادی، قضائی، اخلاقی و تامین کننده مصالح بشری در عرصه فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی
👈 اثر پذیری و نفوذ در عمقِ جان

⛔️ هم آورد نمایان  
👈 اصعمی و مسیلمه در مبارزه با قرآن جملاتِ سَبُک و ریکیکی آوردن که عمرو عاص با وجودِ خباثتی که داشت، با شنیدن برخی از این سوره های ساختگی، گفت: "من و خودت مى‌دانیم که دروغگویى" 

👈 عبدالله بن مقفع تلاش داشت مثلِ قرآن بیاورد اما بعدِ مدتی منصرف شد و همه رو نابود کرد. یا باقلانی تلاش کرد برای تحدی اما وقتی به آیه 44 از سوره هود رسید، به ناتوانى بشر درآوردن مثل قرآن اعتراف کرد و از این کار منصرف شد. 

👈 ابن‌ابی العوجاء، ابو شاکر دیصانى و عبدالملک بصرى نیز براى هماوردى با قرآن تلاش، ولى سرانجام به عجز خودشون اعتراف کردن.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی