سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

⭕️ سین جیم دین

❓طرحِ سؤالات و پرسش‌هایِ
👈مشاوره‌ای
👈 اجتماعی
👈 فرهنگی
👈 اعتقادی
👈 مذهبی
👈 اخلاقی
👈 عرفانی
👈 تربیتی
👈 فقهی
☝️ از شما و جوابِ سؤالات، از زبانِ دینِ خدا ❤️

❓یک برنامه‌ی عملی برای کنترل نگاه از گناه ارائه دهید. 

ــــــــــــــــــ

📝 پاسخ:

👌 گام اول برای هر نوع تحول، حذف واژه‌ی "نمی‌توانم" است. پس با اراده‌ای محکم و استوار باید روبه جلو حرکت کرد و موانع پیش‌رو را برطرف کرد. برای غلبه بر نگاه گناه‌آلود تقید به نکات زیر می‌تواند مددیارتان باشد:

👈 1. داشتن یک سیر مطالعاتی مستمر در موضوع خودشناسى، خداشناسى و عوالم پس از مرگ. (برای شروع، کتاب داستان‌های شگفت، نوشته‌ی آیت الله دستغیب را روزانه نیم ساعت مطالعه کرده و پس از پایان اطلاع دهید)

👈 2. مطالعه‌ی عواقب وخیم گناهان. (کتاب گناهان کبیره نوشته‌ی شهید دستغیب)  
👈 3. ارتباط پیوسته‌ی قلبى و زبانی با خداوند متعال در طول روز و قرائت قرآن و نماز. 

👈 4. کمتر حضور پیدا کردن در مکان‌هائی که زمینه برای گناه چشم وجود دارد.
👈 5. حذف دوستان ناباب و ارتباط مستمر با دوستان و جمع‌های مذهبی. 

👈 6. در برخورد با نامحرم سعی کنید به حداقل ارتباط اکتفا کنید. سخن کوتاه بگویید و از اطاله کلام با آنها خودداری کنید. هنگام صحبت کردن به صورت آنها نگاه نکنید و به طور کلی نگاه خود را فرو بیندازید چنانچه قرآن می فرماید: “قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم”؛ یعنی به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و پایین بیندازند. همین دستورالعمل را برای زنان نیز دارد “قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن”.

👈 7.   جملات مربوط به گناه و پیامدهای گناه را جلوی خود نصب کنید و هر از چند گاهی آن جملات را تغییر دهید و جملات جدیدتر با الفاظ دیگری را جایگزین کنید و سعی کنید این جملات را هر روز چند بار بخوانید.

👈 8.  بهترین راه منصرف کردن نگاه و دید و یا بازداشتن نگاه از تیزى و خیره نمودن است. حضرت على علیه‌السلام  فرمود: “کسى که چشم خود را پایین اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف کمتر خورد و از نابودى در امان ماند”.

👈 9. هرگاه توانستید نگاهتان را کنترل کنید خودتان را تشویق کنید و به ازای هر بار که نتوانستید کنترل کنید، اولا توبه کنید و سپس خود را تنبیه کنید. هر روز صبح با خود عهد کنید امروز به نامحرم نگاه نمی کنم ولی اگر نگاه شهوت آلود کردم خود را جریمه خواهم کرد. این برنامه عملی را هر روز پیاده کنید و پیگیری کنید. مطمئن باشید به تدریج خواهید توانست چشم تان را کنترل کرده و موارد خطا را کاهش دهید.

👈 10. البته ناگفته نماند کنترل چشم از نگاه حرام کاری است مشکل ولی ممکن و شدنی. این کار نیز مثل هر کار دشوار دیگری با تمرین و جدیت و مراقبت و اراده قوی آسان و راحت می شود.
 
👈 11. نمازهاى خود را کاملًا با توجه و حضور قلب و دقت کامل بخوانید. زیرا نماز بزرگترین عامل بازدارنده از کژىهاست و میزان قبولى نماز هر کس متناسب با قوت بازدارندگى آن از فحشاست. بنابراین هر قدر نماز بهتر باشد دیگر اعمال نیز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقیقت اصلىاش دور گردد دیگر کنشها نیز به ناهنجارى خواهند گرایید. 

👈12. هر گاه فکر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کنید، آن مکان را ترک  کرده و توجه خود را به خدا و امام زمان جلب کنید. 

👈 13. براى ترک حرام لازم است در بسیارى از موارد انسان از مکروهات و چه بسا از برخى مباحات نیز چشم پوشد تا او را به انجام زشتىها نزدیک نسازند. مثلا گاهی برای تمرین چشمان خود را از نگاه کردن به ی فیلم حلال دوست داشتنی باز بدارید تا تمرین باشد برای ترک نگاههای حرام. 

👈14. توجه به آثار فروبستن چشم؛ اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:

➖ الف) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است. با چشم چرانى انسان احساس آرامش نمىکند، زیرا احساسات و غرایز شهوانى تمام ناشدنى و سیرىناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مىکند. امام علىعلیه‌السلام  مىفرماید: “کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است”.

➖ ب) کشف حقایق: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم  مىفرماید: “چشمتان را فرو بندد تا عجائبى را ببینید”. 

➖ ج) شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر اسلام مىفرماید: "مسلمانى چشم خود را از زن نامحرم فرو نمىبندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او ایجاد مىکند”.

➖ د) تزویج حور العین: امام صادق علیه‌السلام  مىفرماید: “کسى که نگاهش به نامحرمى بیفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعین را به ازدواج او در مىآورد”.

👈15. توجه به عواقب چشم چرانى: کسى که بداند چشم چرانى چه پیامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد کرد و نگاهش را کنتزل خواهد کرد. رسول اکرم مىفرماید: “کسى که چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد”. در روایت دیگر مىفرماید: “نگاه تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است”. حضرت مسیح فرمود: “از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهنده فسق است”

👈 16. طرد افکار شیطانى: براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على علیه‌السلام  مىفرماید: “کسى که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن گناه کشیده خواهد شد”.

👈 17. پرهیز از عوامل تحریک زا: تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلمها و عکسهاى مبتدل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم مىکند.
21. دقت در دوست یابى: بررسىها نشان مىدهد که نوجوانان، اوّلین قدمهاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفتهاند. آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مىکند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست. امام على علیه‌السلام مىفرماید: “از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آنها سرقت مىکند”.

👈 18. ازدواج: یکى از راههاى مؤثر در کنترل نگاه، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است. رسول خدا مىفرماید: “اى گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از نگاههاى آلوده و عورت را از بى عفّتى محافظت مىکند”.

👈 19. تقویت اراده: چشم چرانى اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعى و ذاتى، دامنه دار و پر نفوذ مىگردد و به منزله طبیعت دوم در مىآید. در این حال رهایى از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. براى مبارزه با چشم چرانى باید دو کار انجام گیرد: اول به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود؛ دوم عادت پسندیدهاى جایگزین گردد و خود را به کارهاى پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.

👈 20. تجربه کنید روزی نیم ساعت ورزش و نرمش و غذای معمولی و هفته ای یکروز روزه و ببینید این راه جواب میدهد که هم بتوانید وظایف خودتان را و هم پاکی چشم را حفظ کرده باشید بعد باز برای من نتیجه را بنویسید

📢 و در پایان، چند حدیث در این خصوص: 

🗣 پیامبر بزرگ اسلام در حدیثی می فرماید: “یابن آدم... و ان نازعک بصرک الی بعض ما حرمت علیک فقد اعنتک علیه بطبقتین فاطبق؛ فرزند آدم!... اگر چشمت بخواهد تو را به نگاه حرام بکشاند من دو پلک در اختیار تو قرار داده ام، پس آنها را فرو بند".
 
🗣 پیامبر اکرم می فرماید: “هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر سه چشم؛ چشمی که از خوف خداوند بگرید و چشمی که از محارم الهی بسته گردد و چشمی که در راه خدا بیدار بماند”.
امام صادق علیه‌السلام در حدیثی نورانی می فرماید: “النظر سهم من سهام ابلیس مسموم من ترکها لله عزوجل لا لغیره اعقبه امنا و ایمانا یجد طعمه؛ نگاه ناروا تیری مسموم از تیرهای شیطان است. هر کس آن را تنها به خاطر خدا ترک کند، خداوند آرامش و ایمانی به او می دهد که طعم گوارای آن را در خود می یابد”.

🗣 امیر مؤمنان علیه‌السلام  می فرماید: “هر کس چشمش را آزاد بگذارد، حسرتش زیاد می گردد”.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی