سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

⭕️ سین جیم دین

❓طرحِ سؤالات و پرسش‌هایِ
👈مشاوره‌ای
👈 اجتماعی
👈 فرهنگی
👈 اعتقادی
👈 مذهبی
👈 اخلاقی
👈 عرفانی
👈 تربیتی
👈 فقهی
☝️ از شما و جوابِ سؤالات، از زبانِ دینِ خدا ❤️

❓حکمِ کاشتِ مُژه و ناخن مصنوعی چیست؟ در موردِ حد و مرزِ آرایشِ بانوان هم توضیح دهید.   

ــــــــــــــــــ

📝 پاسخ: پیامبرِ خدا در یک حدیثِ مُسند و موثق می‌فرمایند: "لِلرِّجَالِ قُصُّوا أَظَافِیرَکُمْ وَ لِلنِّسَاءِ اتْرُکْنَ فَإِنَّهُ أَزْیَنُ لَکُنَّ". یعنی بر مردان است که ناخن‌هایتان را کوتاه کنید و بر زنان است که بلند نگهدارند ناخن‌ها را چون زینت است برای آنان". اصول کافی/ج6/ص491
 
☝️پس دینِ اسلام با نگهداشتنِ ناخُن و بلند کردنِ آن برای بانوان، هیچ مشکلی ندارد. فقط باید به ملاحظاتِ بهداشتی و شرعیِ آن توجه شود. ملاحظاتِ شرعی مثلِ این‌که باید مراقب باشند تا جلبِ توجهِ نامحرمان را نکنند. رنگ کردنِ ناخُن هم همین حکم را دارد.  

💅🏻 اما در موردِ اکستنشنِ مُژه که چند ماه رویِ پلک می‌ماند یا ناخنِ مصنوعیِ دائمی باید توجه داشت که همه‌ی این‌ها مانعِ رسیدنِ آب به اعضایِ وضو و غسل می‌شود. نه فقط ناخن و مُژه‌ی مصنوعی که هر آن‌چه مانع رسیدن آب بشود مثلِ لاک، گِل، انگشتر، روغن و... باید از اقدام به وضو یا غسل، از اعضای مربوطه بر طرف شود. 

💄لوازمِ آرایشیِ جدید بر خلافِ موادِ آرایشیِ قدیم مثلِ حنا و سفید آب، یا جِرم دارند و یا چربی که در هر دو صورت مانع رسیدن آب به پوست می‌شوند. برای تشخیصِ جرم کافی است با نوکِ ناخن، سطحِ مورد نظر را بتراشید و برای تشخیصِ چربی، مقداری از آن ماده‌ی آرایشی را بزنید به پشتِ دست بزنید و چند قطره آب رویش بریزید؛ اگر قطره قطره شد، یعنی چربی دارد.

✍️ در آیه‌ی ششم از سوره‌ی مائده ـ آیه‌ی وضو ـ به لزومِ شستنِ صورت، دست‌ها و مسحِ سر و پا تصریح شده است. وقتی خدا صراحتاً می‌گوید باید به این مواضع، آب برسد حالا بینِ مطالبه‌ی خدا و کششِ دلَم، کدامیک باید فدای دیگری شود؟! خواسته‌ی دلِ خودَم؟!!! خودپرستی یا خداپرستی؟!! 

⚠️ یکی از عواملِ تنبلیِ بانوان برای عبادت، این است که سختشان می‌آید لوازم آرایشی را پاک کنند! جایِ بسی تعجب است که حتی برایِ برای بانوانِ مذهبی هم ناخن و لاک و آرایش مهم‌تر از نماز است!!! ناخن، بزرگتر از خدا!!! این نشان می‌دهد که طرّاحانِ لوازمِ آرایشیِ مدرن خوب به هدفشان رسیده‌اند. 

➕ بیادِ کلامِ یکی از مدیرانِ شبکه‌های ماهواره‌ایِ ضد دین افتادم که می‌گفت: "برای نابودی خانواده ایرانی باید اول، مادر خانواده را به لجن کشید". بعضی‌ها بخاطرِ خدا جان و مالشان را تقدیم می‌کنند و بعضی‌ها بخاطرِ خدا حاضر نیستند از لاکِ ناخنشان بگذرند!! 

🚫 خانم‌های متاهل بیشتر دقت کنند! غسل‌های زنانه (حیض و نفاس و استحاضه) و نیز غسلِ جنابت شرطِ صحتِ عباداتی مثلِ نماز و روزه و حج و... هستند. یعنی اگر لوازمِ آرایشی و پییر سینگ‌ها مانع رسیدن آب به اعضایِ غسل شود، غسل این زن و به تبعِ آن، عباداتِ او باطل است. یعنی روزه می‌گیرد ولی روزه‌اش باطل است! نماز می‌خواند اما بی‌نماز است!! 

❗️حالا تصور کنید این بانویِ بی‌نماز اقدام به فرزندآوری کند یا باردار باشد یا بچه شیر بدهد و مربیِ فرزندانی باشد! فرزندِ این زنِ بی‌نمازِ تارکِ روزه با این همه بی‌مراقبتی، آیا از بندگانِ صالحِ خدا خواهد شد؟ درست است که زن بعدِ پاکی از خونِ حیض و نفاس و لو قبل از انجام هر یک از این‌دو غسل اگر با همسرش نزدیکی کند کار حرامی مرتکب نشده، اما غسلِ باطل، عباداتِ این زن را باطل می‌کند. 

🔔 یک زنِ مومن باید انتخاب کند. آیا قرار است یک زنِ پلاستیکی باشد و خود را به آلتِ دستِ آرایشگران و مصرف کننده‌ی کالایِ تولید کنندگانِ لوازمِ آرایشی مبدل کند؟! یا قرار است از آرایش و زیبائی، فقط بخشِ مومنانه‌اش را برگزیند؟!! 

❓حدّ و مرزِ زیبائی چقدر است و تا چه حد اجازه دارم خودم را نقاشی کنم؟! آرایش به قیمتِ از دست دادنِ طهارت و قضا شدنِ عبادت؟ تا کِی باید برده‌ی کاسبانِ لوازمِ آرایشی باشم و گولِ تبلیغاتِ پُر طمطراقشان را بخورم؟ این فخر فروشی و چشم و هم چشمی، انتهایَش کجاست؟ 

❓مگر می‌شود شرعِ مقدس اجازه دهد تا یک بانویِ متدین خصوصی‌ترین بخش‌های بدنش را به رویتِ غیر همسرش برساند مثلا برای اپیلاسیون؟! لیزر و مومکِ عورتین گذشته از عوارضِ جسمی، اگر توسطِ غیرِ همسر انجام شود، حرام است.  

💅🏻 در خصوصِ ناخن، نظرِ شما را به فتوایِ مراجع تقلید جلب می‌کنم:

1️⃣ آیت الله بهجت: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.

2️⃣ آیت الله خامنه ای: کاشت ناخن بخودی خود اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با "مشقّت" غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا "ضرر" قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

3️⃣ آیت الله سیستانی: غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

4️⃣ آیت الله صافی گلپایگانی: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

5️⃣ آیت الله مکارم شیرازی: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی