❓حکمِ کاشتِ مُژه و ناخن مصنوعی چیست؟ در موردِ حد و مرزِ آرایشِ بانوان هم توضیح دهید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ: پیامبرِ خدا در یک حدیثِ مُسند و موثق میفرمایند: "لِلرِّجَالِ قُصُّوا أَظَافِیرَکُمْ وَ لِلنِّسَاءِ اتْرُکْنَ فَإِنَّهُ أَزْیَنُ لَکُنَّ". یعنی بر مردان است که ناخنهایتان را کوتاه کنید و بر زنان است که بلند نگهدارند ناخنها را چون زینت است برای آنان". اصول کافی/ج6/ص491
☝️پس دینِ اسلام با نگهداشتنِ ناخُن و بلند کردنِ آن برای بانوان، هیچ مشکلی ندارد. فقط باید به ملاحظاتِ بهداشتی و شرعیِ آن توجه شود. ملاحظاتِ شرعی مثلِ اینکه باید مراقب باشند تا جلبِ توجهِ نامحرمان را نکنند. رنگ کردنِ ناخُن هم همین حکم را دارد.
💅🏻 اما در موردِ اکستنشنِ مُژه که چند ماه رویِ پلک میماند یا ناخنِ مصنوعیِ دائمی باید توجه داشت که همهی اینها مانعِ رسیدنِ آب به اعضایِ وضو و غسل میشود. نه فقط ناخن و مُژهی مصنوعی که هر آنچه مانع رسیدن آب بشود مثلِ لاک، گِل، انگشتر، روغن و... باید از اقدام به وضو یا غسل، از اعضای مربوطه بر طرف شود.
💄لوازمِ آرایشیِ جدید بر خلافِ موادِ آرایشیِ قدیم مثلِ حنا و سفید آب، یا جِرم دارند و یا چربی که در هر دو صورت مانع رسیدن آب به پوست میشوند. برای تشخیصِ جرم کافی است با نوکِ ناخن، سطحِ مورد نظر را بتراشید و برای تشخیصِ چربی، مقداری از آن مادهی آرایشی را بزنید به پشتِ دست بزنید و چند قطره آب رویش بریزید؛ اگر قطره قطره شد، یعنی چربی دارد.
✍️ در آیهی ششم از سورهی مائده ـ آیهی وضو ـ به لزومِ شستنِ صورت، دستها و مسحِ سر و پا تصریح شده است. وقتی خدا صراحتاً میگوید باید به این مواضع، آب برسد حالا بینِ مطالبهی خدا و کششِ دلَم، کدامیک باید فدای دیگری شود؟! خواستهی دلِ خودَم؟!!! خودپرستی یا خداپرستی؟!!
⚠️ یکی از عواملِ تنبلیِ بانوان برای عبادت، این است که سختشان میآید لوازم آرایشی را پاک کنند! جایِ بسی تعجب است که حتی برایِ برای بانوانِ مذهبی هم ناخن و لاک و آرایش مهمتر از نماز است!!! ناخن، بزرگتر از خدا!!! این نشان میدهد که طرّاحانِ لوازمِ آرایشیِ مدرن خوب به هدفشان رسیدهاند.
➕ بیادِ کلامِ یکی از مدیرانِ شبکههای ماهوارهایِ ضد دین افتادم که میگفت: "برای نابودی خانواده ایرانی باید اول، مادر خانواده را به لجن کشید". بعضیها بخاطرِ خدا جان و مالشان را تقدیم میکنند و بعضیها بخاطرِ خدا حاضر نیستند از لاکِ ناخنشان بگذرند!!
🚫 خانمهای متاهل بیشتر دقت کنند! غسلهای زنانه (حیض و نفاس و استحاضه) و نیز غسلِ جنابت شرطِ صحتِ عباداتی مثلِ نماز و روزه و حج و... هستند. یعنی اگر لوازمِ آرایشی و پییر سینگها مانع رسیدن آب به اعضایِ غسل شود، غسل این زن و به تبعِ آن، عباداتِ او باطل است. یعنی روزه میگیرد ولی روزهاش باطل است! نماز میخواند اما بینماز است!!
❗️حالا تصور کنید این بانویِ بینماز اقدام به فرزندآوری کند یا باردار باشد یا بچه شیر بدهد و مربیِ فرزندانی باشد! فرزندِ این زنِ بینمازِ تارکِ روزه با این همه بیمراقبتی، آیا از بندگانِ صالحِ خدا خواهد شد؟ درست است که زن بعدِ پاکی از خونِ حیض و نفاس و لو قبل از انجام هر یک از ایندو غسل اگر با همسرش نزدیکی کند کار حرامی مرتکب نشده، اما غسلِ باطل، عباداتِ این زن را باطل میکند.
🔔 یک زنِ مومن باید انتخاب کند. آیا قرار است یک زنِ پلاستیکی باشد و خود را به آلتِ دستِ آرایشگران و مصرف کنندهی کالایِ تولید کنندگانِ لوازمِ آرایشی مبدل کند؟! یا قرار است از آرایش و زیبائی، فقط بخشِ مومنانهاش را برگزیند؟!!
❓حدّ و مرزِ زیبائی چقدر است و تا چه حد اجازه دارم خودم را نقاشی کنم؟! آرایش به قیمتِ از دست دادنِ طهارت و قضا شدنِ عبادت؟ تا کِی باید بردهی کاسبانِ لوازمِ آرایشی باشم و گولِ تبلیغاتِ پُر طمطراقشان را بخورم؟ این فخر فروشی و چشم و هم چشمی، انتهایَش کجاست؟
❓مگر میشود شرعِ مقدس اجازه دهد تا یک بانویِ متدین خصوصیترین بخشهای بدنش را به رویتِ غیر همسرش برساند مثلا برای اپیلاسیون؟! لیزر و مومکِ عورتین گذشته از عوارضِ جسمی، اگر توسطِ غیرِ همسر انجام شود، حرام است.
💅🏻 در خصوصِ ناخن، نظرِ شما را به فتوایِ مراجع تقلید جلب میکنم:
1️⃣ آیت الله بهجت: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مىخواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمىشود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
2️⃣ آیت الله خامنه ای: کاشت ناخن بخودی خود اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با "مشقّت" غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا "ضرر" قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
3️⃣ آیت الله سیستانی: غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
4️⃣ آیت الله صافی گلپایگانی: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
5️⃣ آیت الله مکارم شیرازی: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.