سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

سوال از شــما و جواب از دیــن

سین جیم دین

⭕️ سین جیم دین

❓طرحِ سؤالات و پرسش‌هایِ
👈مشاوره‌ای
👈 اجتماعی
👈 فرهنگی
👈 اعتقادی
👈 مذهبی
👈 اخلاقی
👈 عرفانی
👈 تربیتی
👈 فقهی
☝️ از شما و جوابِ سؤالات، از زبانِ دینِ خدا ❤️

❓چرا حضرت معصومه (س) به سنّت موکدِّ ازدواج پایبند نبودند؟

ــــــــــــــــــ

📝 پاسخ: ازدواج، یک مستحبِ موکّد است. چطور ممکن است حضرت معصومه که در اوجِ تقید به مستحبات بودند تمایلی به ازدواج نداشته باشند؟ لابُد مانعی در بین بود که حضرت تا آخرِ عُمر ازدواج نکردند. در ادامه به بررسی موانعِ احتمالی پرداخته و جمع‌بندی می‌کنیم:

1️⃣ وصیت پدر: برخی با استناد به وصیت‌نامه‌ی امام کاظم به اشتباه تصور می‌کنند حضرت معصومه و خواهرانشان از جانبِ پدر از ازدواج نهی شده‌اند! 

➕اما واقعیت آن است که امام، ازدواجِ دخترانشان را مشروط به اذن و اجازه‌ی امام رضا کرده بودند. امام در وصیت خود بدین مضمون آورده‌اند: "به فرزندم علی وصیت کردم اگر کسی از شما خواست خواهرش را شوهر دهد این حق را ندارد مگر با اجازه و فرمان امام رضا...".

2️⃣ همتا نداشتن: برخی احتمال داده‌اند مردی همتراز با دخترانِ امام کاظم در آن عصر وجود نداشت. 

➕ اما این نیز چندان موردِ تایید نیست. چون در عصر امام کاظم جوانان شایسته‌ای از تبارِ امام حسن و امام حسین در بین شیعیان بودند. 

👌علاوه بر این‌که برای ازدواج، کفویتِ حداقلی کافی است و نه کفویتِ صد درصدی. ما در روایات داریم که اگر خواستگار، دین‌داری و امانت داشت، بپذیریدَش. در بینِ امامانِ ما جز امیرالمومنین بقیه‌ی امامان، زنِ همترازِ خود نداشتند.  

3️⃣ مسائل سیاسی: خفقانِ حاکم در زمان هارون آن‌قدر زیاد بود که کسی برای پرسشِ سوال جرأتِ حضور نزدِ امام را نداشت. آیا در چنین فضایی کسی می‌توانست داماد خانواده‌ی امام کاظم شود؟

➕به نظر می‌رسد نکته‌ی سوم، مهم‌ترین دلیلِ عدم ازدواج حضرتِ معصومه باشد.

❌ با توضیحات فوق، دخترانی که عدمِ ازدواج حضرت معصومه را بهانه می‌کنند و نبودِ "کفوِ صد درصدی" را مُجوزِ عدم ازدواجشان می‌دانند، سخت در اشتباهند.  
  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی